משלחת באקה אל גרבייה - מנשה, דצמבר 2017

6/12/2017

להמשך קריאה >>>

לאחר ארוחת הבוקר המשכנו בסדנאות תוך מיקוד להפיק תוצרים מהשבוע המשותף.
הרעיון בעיקרון הוא להעמיד תערוכת תוצרים בארץ בעת ביקור המשלחת הגרמנית באפריל.
בצהרים יצאנו שוב לברלין.
הפעם התחלקנו לשלוש קבוצות כאשר כל קבוצה הלכה לרובע אחר בעיר.
קבוצה אחת הלכה לרובע היהודי (ביקור בבית כנסת ובבית הקברות העתיק), קבוצה שנייה לאורך החומה בה מוצגת תערוכת אמנים וביקור במוזאון המתאר את סיפור 28 השנים של חיים משני עברי החומה, וקבוצה שלישית לרובע קרויצברג, שהוא אזור בו חייה רוב ההגירה המוסלמית שהגיע לברלין במהלך השנים האחרונות (זו הקבוצה אליה הצטרפתי).
ברובע כקרויצברג ביקרנו במוזאון מקומי מסקרן בעל שלוש קומות (שלוש תצוגות עיקריות). התערוכה בנויה בצורה אינטרקטיבית. באולם העליון ישנה מפה ענקית של הרובע  על הריצפה והמבקר, ההולך בין נקודות שונות במפה (שהם בעצם בתי מגורים והעסקים של מהגרים) ושומע סיפורים של תושבים שהוקלטו מראש דרך אייפון שמקבלים במקום. באייפון יש גם תמונות וסרטונים הקשורים לסיפורי המהגרים.
במקום ספריית שמע הפתוחה לקהל המבקרים (תושבי השכונה) המוזמנים להמשיך להקליט סיפורים, ובאופן זה גדל האינוונטר של סיפורי המהגרים.
בקומה השנייה מייצג עם סיפורי המהגרים הבנוי מדמויות קרטון ואחת הדמויות עשויה ממראה, כך המבקר משתקף בה על מנת להזכיר לנו שכולנו מהגרים אם בעבר משפחתנו ובצורה אחרת.
בקומה הראשונה בתי הרובע הבנוי ממבני קרטון גדולים.
לאחר מכן ביקרנו במסגד הגדול של השכונה, מבנה ענק, מפואר ומרשים בעל קומות רבות, המשמש בית תפילה,במבנה מרכז קהילתי (חתונות  ולוויות), מרכז לימוד לשפה הגרמנית, גן ילדים, בית מרחץ לגברים ובקומה נפרדת לנשים. המדריך הסביר לנו שברובע קיימים ב-90 מסגדים בצורת חדרי תפילה בתוך בניני הרובע.
לאחר מכן ביקרנו בבית אוטו, שהוא בית חרושת פרטי שפעל בשנות השלושים וארבעים של המאה שעברה, ושימש לתעסוקת עיוורים. בעל המפעל העסיק בין היתר גם עיוורים יהודים וניסה בדרכים שונות להסתיר ולהציל יהודים דרך קשרים שלו ובבית החרושת. בסופו של דבר רוב היהודים נתפסו ע"י הנאצים ונשלחו להשמדה אך הסיפור החשוב הוא הסיכון שלקח על עצמו אדם אחד בהצלת נפשות.
לאחר כן חזרנו למכון ואחרי ארוחת הערב הילדים ארגנו מדורה וערב קריוקי.
המצב רוח של כולם נפלא, על אף הקור בחוץ הילדים שמחים ובתפקוד שיא.
היום נהייה במכון עד סביבות השעה 16:00, נמשיך בסדנאות ואחה"צ עוברים למשפחות המארחות.

להמשך קריאה >>>